Wist je dat?

Stichting Tamount actief is sinds 1984 als eerste migranten non profit organisatie van Utrecht

Wie zijn wij?

Stichting Tamount levert een bijdrage aan de verbetering van de positie van de Marokkaanse gemeenschap in de wijk. Op die manier wordt ook bijgedragen aan de leefbaarheid en het samenleven van alle bewoners in de wijk. in de wijk.

Hoewel Stichting Tamount er is voor alle leeftijden, richt Tamount zich vooral op de jeugd tussen zes en zestien jaar met als doel ze te ondersteunen in het behalen van een diploma en een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid van de stad. Echter de ouders worden daarbij niet vergeten.

Stichting Tamount organiseert activiteiten op het gebied van voorlichting, bewustmaking, educatie, opvoeding, sport, etc en deze activiteiten worden georganiseerd van en voor verschillende doelgroepen van jong tot oud.

De laatste jaren houden wij ons ook bezig met interculturele dialogen en interculturele discussies. Een van de andere activiteiten is een brug te leggen tussen de verschillende bevolkingsgroepen. De doelgroep van Tamount wordt, wat etniciteit betreft , steeds meer uitgebreid met andere bevolkingsgroepen. Tegenwoordig richt Stichting Tamount zich op alle bevolkingsgroepen.

Stichting Tamount biedt de jeugd een toekomstperspectief door ze actief te begeleiden met hun school, huiswerk en ambities.

Geschiedenis van Stichting Tamount

Stichting Tamount is in 1984 opgericht door Ali Brom, Lyazid M’Barki & Berraho El Hajji.

Ze zagen dat hun kinderen weinig te doen hadden. Er werden ook helemaal geen activiteiten georganiseerd in de wijken waar ze woonden. Hun kinderen hadden ook geen plek om hun vrije tijd door te brengen. Uit andere wijken kregen zij ook te horen dat jongeren steeds meer in de problemen kwamen, omdat zij lang op de straat hingen i.p.v. aan nuttige activiteiten deel te nemen.

De jeugd scoorde destijd ook niet goed op school. Dit kwam doordat hun ouders ze niet stimuleerden of hielpen met hun huiswerk.

Toen besloten Ali Brom, Lyazid M’Barki en Berraho El Hajji samen met nog een aantal bewoners om iets te gaan betekenen voor de maatschappij. Hun doel was om hun wijken leefbaarder te maken. Zij zijn aan de slag gegaan en hebben Stichting Tamount opgestart.

Vervolgens hebben ze de eerste activiteiten georganiseerd.
De eerste activiteiten waren voorlichtingen geven aan de ouders van de wijk.
Zij wilden hiermee bereiken dat zij hun kinderen meer in de gaten hielden op school.
De ouders diende hierdoor contact te zoeken met de school van hun kinderen.

De eerste activiteiten van Stichting Tamount van 1984 tot 1986 waren:

• Voorlichting over school
  • Huiswerkbegeleiding voor kinderen
  • Recreatieve activiteiten
  • Opvoedcursussen voor ouders

Nadat deze initiatieven een succes waren is Stichting Tamount in 1986 verhuisd naar een tijdelijk pand.
Dat gevestigd was aan de Willem Dreeslaan te Utrecht. Het diende als ontmoetingsplaats voor de bewoners en de leden en bovendien als ruimte voor opvoedcursussen.
Het pand aan de Willem Dreeslaan is overgedragen aan de buurtbewoners.

Kort daarna verhuisde Stichting Tamount naar een vaste locatie: Buurthuis Heycop gelegen aan de Heycop straat in de Dichterswijk. Hier is Stichting Tamount gebleven van 1986 tot 1998. In deze nieuwe locatie hebben zij de meeste activiteiten gehouden en is Stichting Tamount een begrip geworden binnen deze wijk.

De onderstaande activiteiten werden daar georganiseerd:

• Sport en beweging
  • Ontmoetingsplaats voor bewoners
  • Voorlichting
  • Schoonmaak actie in de buurt
  • Jaarlijks een bezoek van de gemeenteraad
  • Jaarlijks een bezoek van Wijkbureau
  • Jaarlijks een bezoek van Politie Utrecht
  • recreatieve activiteiten
  • Opvoedcursussen

Nadat deze locatie succesvol was opgezet is Stichting Tamount verhuisd naar een school aan de Onyxweg in Hooggraven. Hier zijn ze gebleven van 1998 t/m 2006.
Hier hebben zij dezelfde activiteiten gehouden.
Als nieuwste locatie hebben ze de Nieuwe Jutter in Rivierenwijk als onderkomen en hier zijn ze tot op heden gevestigd.

Samenwerkingspartners